חיים מוזיקלים באוזבקיסטן
כתב: יצחק שפילמן
במהלך סיור באוזבקיסטן אנו פוגשים אתרים שונים המציינים את התפתחות התרבות הרוחנית - האיסלם, תרבות וויזואלית - ארכיטקטורה, גילופי עץ, כתב, אמנות פלסטית - קרמיקה,פורצלן ,ציור וקישוט של מיניאטורות על תכשיטים ועל כלים שימושיים, תרבות שימושית: רקמה -אריגת שטיחים מחומרים שונים כגון צמר, כותנה, משי, אריגת בדים לביגוד, צביעת בדים וצמר. עדות לקיום תרבות עתיקה אחרת אנו מוצאים גם ביצירות מוזיקליות. בעת העתיקה, למוזיקה היה תפקיד חשוב בשמירה על תרבותה ויחודיותה של החברה הנוודית. המוזיקה העממית היא תוצר של תנאים פיזיים, מקום ומצב הרוח של אותו נגן בסביבתו. המוזיקה אף פעם לא הועלתה בכתב.
המוזיקה האוזבקית העממית מבוצעת תמיד מהזיכרון והיא מאולתרת. אפשר למצוא 4 זרמים עקרים שצמחו על פי אזורים:
- זרם חריזמי - מאזור חיבה
- זרם פרגננו - טשקנטי
- זרם בוכרו - סמרקנדי
- זרם סירחנדרו - קאשקאדריני
כל הזרמים הם תוצאה של מורכבות החיים האתניים בכל אזור ואזור. בתקופה העתיקה לא היו גבולות במושגים של היום. התיחום נקבע על-פי שטחי מירעה או דרכי מעבר בתחום השבט או הקבוצה. אוכלוסיות שונות בעלות תרבות מקורבת אבל שונה חיו על פי אינטרסים משותפים בשטחים נרחבים. האוזבקים חיו בקירבת טאדזיקים או קירגיזים. על פי המסורת בעת העתיקה, אנשים חיו בתוך חומות העיר או בישובים מרוחקים זה מזה בריכוזי אוכלוסיה, כאשר בתוך הישוב החלוקה לרובעים היתה לפי בעלי מקצוע: וכך אנו מוצאים רובעים של קדרים, קצבים, נפחים. כך גם היה עם נגנים, זמרים - קליזמרים כלומר מחזיקי כלי זמר - מוזיקאים. את היצירות והשירים ניתן לחלק לפי השעות שבהן בוצעה הנגינה או השירה, ולפי התנאים בהם היו מבצעים שירים בצמוד לתפילה או על-פי ארועים בשנה. היו שירים לעבודה ושירים כללים לכל עת.
"קושיק" - שיר רגיל עם בית שחוזר על עצמו.
"אשולה" - שיר לירי עם מנגינה מפותחת עם מערך צלילים רחב וקצבי.
אמנות הנגינה ויצירת כלי נגינה עברו מאב לבן. סביב "רבי אומנים" התרכזו צעירים שלמדו ליצור כלים ולמדו מהם נגינה ושירה. תרבות כתיבת מוזיקה למעשה לא היתה קיימת. רק רבי אומנים ידעו ליצור כלי נגינה לנגן ולשיר. הכלים שהתפתחו במרוצת השנים: חליל, כלי מיתר ותופים. בכלים אלה אפשר היה להפיק צליל של אוקטבה אחת.
הרכבים מוזיקליים - תזמורת, בדרך כלל, מורכבת ממספר כלים כאשר כל כלי נותן צלילים של אוקטבה אחת . התזמורת כולה מסוגלת להשמיע צלילים על פני 2-3 אוקטבות. התפתחות דינמית במוזיקה חלה במאה ה-20 .
ב- 1918 נפתח הקונסרבטוריון הראשון בטשקנט. לראשונה מגדירים גבולות יצירה מוזיקלית:
נכתבות יצירות דרמה מוזיקלית, קומדיה, אופרה ובלט.
ב- 1934 - פתיחת ביה"ס המוזיקלי הראשון
1936 - פתיחת התזמורת הפילהרמוניה הראשונה בטשקנט
1962 - בסמרקנד- פתיחת בית האופרה. מתחיל תהליך לימוד וקליטה של מוזיקה ותרבות מערבית. מתחילים להציג יצירות של קלאסיקה אירופאית.
כותב המאמר הוא מדריך לאוזבקיסטאן. כתבה זו היא פרק מספרו של יצחק שפילמן "חזרה לפרגנה..."
http://www.bestguide.co.il/main.asp?cat=members&scat=member&member_id=41
טל 03-9331156 , 054-4299937
כתב: יצחק שפילמן
במהלך סיור באוזבקיסטן אנו פוגשים אתרים שונים המציינים את התפתחות התרבות הרוחנית - האיסלם, תרבות וויזואלית - ארכיטקטורה, גילופי עץ, כתב, אמנות פלסטית - קרמיקה,פורצלן ,ציור וקישוט של מיניאטורות על תכשיטים ועל כלים שימושיים, תרבות שימושית: רקמה -אריגת שטיחים מחומרים שונים כגון צמר, כותנה, משי, אריגת בדים לביגוד, צביעת בדים וצמר. עדות לקיום תרבות עתיקה אחרת אנו מוצאים גם ביצירות מוזיקליות. בעת העתיקה, למוזיקה היה תפקיד חשוב בשמירה על תרבותה ויחודיותה של החברה הנוודית. המוזיקה העממית היא תוצר של תנאים פיזיים, מקום ומצב הרוח של אותו נגן בסביבתו. המוזיקה אף פעם לא הועלתה בכתב.
המוזיקה האוזבקית העממית מבוצעת תמיד מהזיכרון והיא מאולתרת. אפשר למצוא 4 זרמים עקרים שצמחו על פי אזורים:
- זרם חריזמי - מאזור חיבה
- זרם פרגננו - טשקנטי
- זרם בוכרו - סמרקנדי
- זרם סירחנדרו - קאשקאדריני
כל הזרמים הם תוצאה של מורכבות החיים האתניים בכל אזור ואזור. בתקופה העתיקה לא היו גבולות במושגים של היום. התיחום נקבע על-פי שטחי מירעה או דרכי מעבר בתחום השבט או הקבוצה. אוכלוסיות שונות בעלות תרבות מקורבת אבל שונה חיו על פי אינטרסים משותפים בשטחים נרחבים. האוזבקים חיו בקירבת טאדזיקים או קירגיזים. על פי המסורת בעת העתיקה, אנשים חיו בתוך חומות העיר או בישובים מרוחקים זה מזה בריכוזי אוכלוסיה, כאשר בתוך הישוב החלוקה לרובעים היתה לפי בעלי מקצוע: וכך אנו מוצאים רובעים של קדרים, קצבים, נפחים. כך גם היה עם נגנים, זמרים - קליזמרים כלומר מחזיקי כלי זמר - מוזיקאים. את היצירות והשירים ניתן לחלק לפי השעות שבהן בוצעה הנגינה או השירה, ולפי התנאים בהם היו מבצעים שירים בצמוד לתפילה או על-פי ארועים בשנה. היו שירים לעבודה ושירים כללים לכל עת.
"קושיק" - שיר רגיל עם בית שחוזר על עצמו.
"אשולה" - שיר לירי עם מנגינה מפותחת עם מערך צלילים רחב וקצבי.
אמנות הנגינה ויצירת כלי נגינה עברו מאב לבן. סביב "רבי אומנים" התרכזו צעירים שלמדו ליצור כלים ולמדו מהם נגינה ושירה. תרבות כתיבת מוזיקה למעשה לא היתה קיימת. רק רבי אומנים ידעו ליצור כלי נגינה לנגן ולשיר. הכלים שהתפתחו במרוצת השנים: חליל, כלי מיתר ותופים. בכלים אלה אפשר היה להפיק צליל של אוקטבה אחת.
הרכבים מוזיקליים - תזמורת, בדרך כלל, מורכבת ממספר כלים כאשר כל כלי נותן צלילים של אוקטבה אחת . התזמורת כולה מסוגלת להשמיע צלילים על פני 2-3 אוקטבות. התפתחות דינמית במוזיקה חלה במאה ה-20 .
ב- 1918 נפתח הקונסרבטוריון הראשון בטשקנט. לראשונה מגדירים גבולות יצירה מוזיקלית:
נכתבות יצירות דרמה מוזיקלית, קומדיה, אופרה ובלט.
ב- 1934 - פתיחת ביה"ס המוזיקלי הראשון
1936 - פתיחת התזמורת הפילהרמוניה הראשונה בטשקנט
1962 - בסמרקנד- פתיחת בית האופרה. מתחיל תהליך לימוד וקליטה של מוזיקה ותרבות מערבית. מתחילים להציג יצירות של קלאסיקה אירופאית.
כותב המאמר הוא מדריך לאוזבקיסטאן. כתבה זו היא פרק מספרו של יצחק שפילמן "חזרה לפרגנה..."
http://www.bestguide.co.il/main.asp?cat=members&scat=member&member_id=41
טל 03-9331156 , 054-4299937
יצחק שפילמן- מומחה לאירגון טיולי איכות לרוסיה, אוזבקיסטאן ופולין.
054-4299937
054-4299937